Mitzpe Ramon.... een bezoekje waard.

13 maart 2019 - Maslul, Israël

Weer even een blog uit de negev!

M'n laatste vrije dag op Aleh. Deze laatste week is omgevlogen, heb veel dagen gewerkt om vrije dagen te sparen. Twee dagen in het ziekenhuis en 3 overige dagen in het woonhuis. Dat laatste geeft me veel plezier, Als de bewoners hun dagelijkse douche buurt hebben gehad  komen ze naar de woonkamer. Het interieur in deze ruimte bestaat uit 2 stevige banken die in een hoek staan. En laag kastje voor wat speelgoed voor leeftijd van 5-12 maanden. Het niveau is heel erg laag. Boven dit kastje hangt een grote tv  om hun wat te vermaken, vaak met dvd, maar veel wordt er niet naar gekeken. Als ik dan hun sokken en schoenen heb aan gedaan, is het haren föhnen en vaak invlechten.
Dan komt het eten uit de keuken, sommige kunnen zelf eten hetzij met een aangepast bord. Ik mag steeds een meisje eten geven, de hoofdzuster komt vaak de medicijnen voor het eten geven of tijdens het eten. Dan gaan ze naar de werkplaats om met klei te werken om mooie vormen uit de lap klei te slaan met ijzeren sjaloom. Hier heeft een mevrouw de leiding en houdt de productie op gang. De afgebakken producten worden wereldwijd verkocht, is zelfs te vinden op het vliegveld. De collectie bestaan uit borden, schaaltjes, waxinelichthouders, een duif, granaatappel, hart en een hand,bloemenvaarzen. Ze krijgen daar hun fruithapje en thee. Daarna naar de kinderboerderij  dieren voeren of naar de tuinkas om plantjes te poten.

Maar goed de dag begon 6.00 op de fiets naar Ofakim en toen overstappen in Beersheva. Om dan 2 uur lang door de woestijn toeren naar beneden op weg naar Mitzpe Ramon. We hopen daar de karakter te bezoeken. Een film gekeken over de dieren en planten die leven in de intense grote woest en ledige natuur. En een mooie voet tocht langs de rand van de karakter levert mooie plaatjes op. Schitterend.
Geniet ervan wat je ziet. Terug zijn we uit de bus gesprongen in Beersheva om Mozes te bezoeken die met zijn volk door de rode zee gaat met farao op zijn hielen. Helaas is het water nog  niet in het bassin want het is nog aanbouw. Via de markt lopen we terug naar het station, voor mij nu onderhand wel bekend terrein, maar het blijft een sport om in de goede bus te komen. Maar daar ken ik nu m'n trucs wel voor en ik moet zeggen hoe de weg ook gaat, altijd ben ik veilig in het "oude" huis aangekomen.
Veel lees en kijk plezier!

1. Theo van der Steen:
    13 maart 2019
    Dat je op dat puntje ben gaan zitten. Mispa Ramon is zeer indrukwekkend. En ook op de bedoinemarkt in Bersheva geweest?
  2. Theo van der Steen:
    13 maart 2019
    Het is bedoeïenen
  3. Anja Visser:
    14 maart 2019
    Leuk om je reisblog te lezen, en foto's te zien!
    Goede terug reis.