Poerim

14 maart 2019 - Maslul, Israël

Vorige week donderdag werd op aleh het poerim feest al een beetje gevierd, eigenlijk is het pas volgende week. Maar thuis zullen er ongetwijfeld ook veel  voorbereidingen gedaan worden.
De meeste mobiele bewoners lopen mee in de stoet. De meeste komen uit woonhuizen en zijn per groep verkleed met hun eigen gekozen kostuums.
Zij gedenken de overwinning voor het   joodse volk in de tijd van koningin Esther. Je kunt het vergelijken met Carneval. Er wordt ook  een bepaald koekje gegeten "haman's oren, in verschillende smaken te koop. Goed ik ging ook mee in die stoet, ik heb werkelijk m'n ogen uit gekeken wat kunnen die mensen feesten. Het is voor hun de enigste feestdag in het jaar die ze uitbundig vieren, en mogen dan alcohol gebruiken om even alles te vergeten dat ze "toen" moesten leven onder druk van Haman. We lopen in een lange stoet richting een voetbal/basketbal terrein buiten de poort van Aleh waar een basisschool staat. Maar de tocht kan je al van verre horen, wat een herrie! Als iedereen een plaatsje heeft gaat de ceremonie weer verder. Eén voor één komen de groepen zich vooraan presenteren. Er wordt water uitgedeeld want het is warm. Er staan grote tafels met snoep, hoedjes, ratels  en een tafel vol met pizza's en zakjes drinken. Goed verzorgd maar wel sneu voor diegenen die niet zelf kunnen eten of drinken(dus ook niets krijgen) en dit wel aan moeten zien. Dan komen één van voor één de groepen naar voren uiteraard met luid applaus en muziek. Het gaat er om wie het mooiste verkleed gaat. Of er een prijs aan verbonden is weet ik niet, tis in iedergeval gezellig en bijzonder dat ik dit mee mag maken. Onze groep van het ziekenhuis en van verzorgafdeling dragen gebedskleedjes die ze zelf hebben in elkaar gezet en dragen een wit mutsjes met 2 zwarte pijpenkrullen er aan. Ik kreeg een oranje sticker om m'n arm geplakt met de tekst "wij zijn blij we vieren poerim". Aan het einde krijgen kinderen een zaksnoep mee met een ratel en nog wat verrassingen. Van de school naast dit terrein hebben er ook jongens van groep 7 en 8, schat ik,
meegeholpen en kregen ook eten en een zakje mee.

Afgelopen maandagavond was er ook een poerim feest voor alle medewerkers van Aleh en voor de vrijwilligers en je mocht verkleed komen. Het werd gehouden in Ofakim in een grote zaal. De tafels waren rijk gedekt als of er een bruiloft werd gevierd en uiteraard met oor verdovende muziek. Hier en daar had ik er m'n bedenkingen over, is dit nu de overwinning die echt zo staat beschreven in het boek Esther, nou verre van dat!
Ook hier moesten de groepen hun kostuums showen soms met zang en dans. In deze zaal waren allerlei gelovige aanwezig die elke dag samen werken op Aleh. Daarna werd er voor in de zaal afgescheiden door een scherm,  door man en vrouw gedanst.  Na het eten wilde we graag naar huis en we werden met z'n drieën thuis gebracht door een man van een vrouwtje waar ik 1 keer mee had gewerkt, zij ging hem speciaal op bellen om te vragen ons thuis te brengen, erg gastvrij  en behulpzaam. Heerlijk wij lagen al op bed voor dat de anderen thuis kwamen.

Vandaag m'n laatste dag op Aleh, dan wordt er door collega's waar je het meest mee gewerkt heb een afscheidmomentje geregeld, dit regelen ze zelf. Ze hadden wat chips, chocola, cola  en wafels meegebracht erg lief, stukje waardering! Een mooie kaartje gemaakt en nog een klein kadootje als herrindering.
Mijn rest nu alleen nog de grote boodschappen te gaan doen voor de hele week voor ons huis. Uitaard gaat er weer een nieuwe vrijwilliger mee die het ook weer over gaat nemen van mij hoe het moet. Ik kan je wel vertellen we zijn er ongeveer 2.5 uur mee bezig. Voor het andere huis moeten ze voor 15 pers. eten kopen, maar wij zijn nog met 4. Je kan voor een bepaald budget kopen, dus dat wordt flink rekenen om uit tekomen met je bedrag en alles te kopen wat er weer nodig is. De foto's zijn dus vorige week.

1. Wilma Stuurman:
    16 maart 2019
    Goede terugreis gewenst Marjoleen!
  2. Corrie kleijn:
    18 maart 2019
    Wat een indrukken Dat moet nog wel even verwerkt worden
    We horen wel meer als je weer thuis mag zijn .
    Hele goede reis. En wel thuis !!!!
    Tante Corrie