Eskhalonpark

9 maart 2019 - Maslul, Israël

Afgelopen dinsdag was ik vrij,samen met een huisgenoot. Dus is het leuk samen iets te ondernemen.
Om 8.15, een uur lang fietsen naar nationaal park Eskahol. Als je meer wilt weten kijk op de site. Ik hou het nu hopelijk kort want blog schrijven vergt veel tijd. Het park ligt uiteraard in de negev, 5 km van de Gaza. Dus 15km bij ons vandaan. Regelmatig horen we aanslagen, een hoop gerommel in de verte als of het omweerd. Wij kunnen als het nodig is schuilen bij de buren in een soort bunker kamer, eis is binnen 30 sec. er zijn. In het dorp hier zie je verschillende soort betonnen huisjes staan met aan 1 kant een schuin stuk naar beneden. Er zit een deur in en onder het schuine gedeelte ga je een trap af naar het ondergrondse. In de grote Villa waar de andere vrijwilligers wonen hebben ze een bunker in huis. Op Aleh in de woonhuizen net zo.
In het park waren we de enigste bezoekers, het seizoen moet nog beginnen. Gelukkig zijn we op de fiets, zodat we de 4km route om het park relaxed kunnen bezichtigen. In het midden is er een mogelijk om te kamperen, ook leuk voor een familie dag of bv een gemeentedag dus heb je wat te vieren stap in je auto en neem iedereen mee. Er om heen staat een groot hek om het wild buiten te houden. Vele soorten palmen, bomen  met name een gedraaide  zwarte stam en struiken. Anemonen bloeien vol op en nog meer prachtig schoon. Restaurantjes waren nog dicht maar de werklui gingen schaften en boden ons een bakkie koffie aan.Ik weet niet meer hoeveel keer ik deze dag van m'n fiets afgestapt ben om alles vast te leggen.We zagen ook nog een vogel paartje van de hop, het is een walhalla  aan vogels in Israël. Zo zien we regelmatig de kolibrie.en de gieren zweven. We boften er liepen  bedoeïenen schaapherders, het ging er niet zacht aan toe. We gaan ongeveer 14.00 weg, we rijden over een zandpad  dan is nog veiliger dan de vluchtstrook. Om 16.30 weer de verplichten aangeboden hebreeuwse les. En dan is het bijkomen thuis ook heerlijk, douchje, theetje en chocola om vervolgens je tong te breken over ch en g, mannelijk en vrouwelijke woorden.  Ik geloof dat ik van de woestijn gaat houden, lekker vlak, ver uitzicht,droge lucht. Fietsers zie je hier bijna niet, af en toe een groepje racefietsers, dus mannen thuis, kom maar op!!
Hier nog een tongbreker!
(m) Ani ohev otach
(v) Ani ohevet otcha

Ik hou van jou betekent het. Groetjes uit Maslul.

1. Theo van der Steen:
    9 maart 2019
    Ja de woestijn is heel mooi, maar hoop wel wat meer foto’s te zien
  2. Ds. A. de Lange:
    11 maart 2019
    Je verhalen lezend, is het goed te merken dat je het naar je zin hebt, dat je je op je plek weet en dat dromen in vervulling gaan. Dat zijn gaven van God om dankbaar voor te zijn! Ook verder gezegende weken toegewenst. Ik schat dat je ondertussen het thuisfront soms ook wel een beetje zult missen - en zij jou! God zij met je en met hen die je helpen en dienen mag.
  3. Fam. A. en W. Markestein.:
    11 maart 2019
    Nog een korte tip. Stranden zijn in Israël heel breed.Was het echt een woestijn?
    Nog een klein stukje lopen en dan? Heerlijk zwemmen in fata Morgane.